Båtnamn |
Båttyp |
Konstruktör |
Byggnadsår |
Linnea |
Fiskekutter |
okänd |
1940-talet |
Varv |
Löa |
Vikt |
Bredd |
okänt |
9,7 |
9t |
3,2 |
Material |
Segelyta |
Djupgående |
Däck |
Ek på ek |
34 m2 |
1,5 |
Oregon Pine |
Tecken i seglet |
Hemmahamn |
Riggtyp |
Motor |
--- |
Råå |
Gaffelrigg |
Perkins 56hk |
Lite historia om Linnea
Linnea har troligen gått som post-och skolskjuts båt i Blekinge skärgård under 40-50 talet.
Ursprungligen var hon utrustad med en Säffle S18
tändkulemotor från ca 1922. Denna motor fick tyvärr tas ur båten under sommaren 2006 då den var allt för sliten klenod att gå till sjöss med.
Motorn kommer dock att följa båten, om än på land.
Från Blekinge såldes båten i början av 70-talet till ett par bröder i Lomma. Hon genomgick då en omfattande renovering av maskin,
varefter hon såldes till en ny ägare även denna i Lomma. Under hans ägande genomgick Linnea byten av all bordläggning, varefter hon
såldes till Stig? på Råå och fick då namnet Pingvin IV.
Stig lät ytterligare renovering genomföras och försåg Linnea (Pingvin IV) med diverse beslag, relingsräcken,
och kopparskoning mm.
År 2004 såldes hon i praktfullt skick till Bo Lövskär på Hven där hon låg i ett år utan aktivitet mycket på grund av en mindre väl
fungerande motor.
De äldre fiskargubbarna i Kyrkbackens hamn tog hand om båten, bla under stormen Gudrun och tillsåg att hon inte gick under.
År 2005 köpte vi så Pingvin IV och hon återfick sitt ursprungliga namn Linnea. Detta under en enklare ceremoni av fiskarna från Lomma
under färd från Hven till Limhamn där hon sedan låg fram till sensommaren 2006 då hon åter anlöpte Råå och Träbåtföreningens brygga
Hälsningar
Ola Malm